L’Ajuntament de Vilanova ha aprovat al ple d’aquest mes de desembre canviar la nomenclatura de tres carrers de la ciutat que porten el nom de tres militars espanyols històrics. Aquests són els del Duc de la Victòria, el Duc d’Ahumada i el Marquès del Duero.
Els tres carrers portaran ara els nom d’Albert Salvany, un cap de colla històric dels Bordegassos de Vilanova, del polític pacifista Lluís Maria Xirinacs i del geògraf local Albert Virella. La decisió de canviar aquests noms ha sorgit de la comissió del nomenclàtor de la ciutat, que ha volgut retirar aquells noms dedicats a persones relacionades amb la violència o la repressió dels catalans.
El Duc de la Victòria, Baldomero Espartero, és conegut per sufocar el 1842 un aixecament popular a Barcelona ordenant que es bombardegés la ciutat. El Duc d’Ahumada, Francisco Girón, va ser el fundador del cos de la Guàrdia Civil. Precisament el carrer que porta aquest nom està al costat de la caserna de Vilanova.
El Marquès del Duero, Manuel Gutiérrez de la Concha, va ser capità general de Catalunya durant la Segona Guerra Carlina, que acabà amb la revolta dels ‘matiners’. El canvi de noms ha estat aprovat per tots els partits que conformen el ple municipal (CiU, PSC , CUP, ICV) amb el vot en contra dels 2 regidors del PP i d’un regidor no adscrit. Són els mateixos partits que també han aprovat batejar la part final de la platja d’Adarró com a Platja de la República, una mesura proposada per l’entitat Garraf per la República.
Fa pocs mesos, la CUP del Vendrell també va sol·licitar al govern local que retirés la menció al Duc de la Victòria de la centenària Font de la Menya que hi ha a la ciutat, tot i que la proposta no va prosperar. Des de la CUP recordaven que Espartero forma part de la “crònica negra” dels catalans i que seva va ser la frase en què considerava que “pel bé d’Espanya s’hauria de bombardejar Barcelona un cop cada 50 anys”.
Publicitat
Garraf · 4 de Desembre de 2014. 13:11h.
Vilanova retira el nom de tres militars espanyols
Un d’ells és el del fundador de la Guàrdia Civil, el Duc d’Ahumada

El Duc d’Ahumada
¡A por ellos!
Publicitat
Publicitat
18 Comentaris
Publicitat
#16 Sara, Canyelles, 13/04/2021 - 04:15
Es vergonzoso el complejo de los catalanes de sentirse inferiores
#15 Tabarnés puro, Barcino, 06/08/2020 - 06:50
PSC, valientes lameculos.
#14 Manolito, ncm, 05/12/2014 - 12:07
Bravo... al segle XXI no fa falta recordar gentussa en carrers...
#13 Pepón, BCN, 05/12/2014 - 09:13
El pecado no es ser militares. Es ser españoles. Un ejemplo más de la hispanofobia imperante. Una Catalunya fracturada será más difícil de secesionar.
#12 cida, vic, 04/12/2014 - 17:31
De bien nacidos es ser agradecidos